Teknik til bilen

​Teknik til bilen

​Du skal kunne udpege og benytte følgende

• Ratlås, visker- og vaskeranlæg, horn, alle lys og lygter, blæseranlæg og el bagrude,
  • Alle kontrollamper skal kunne aflæses og forstås.

HUSK:

Røde lamper der tændes i instrumentbordet betyder STOP, undersøg hvad der er galt inden evt. kørsel fortsættes.

Lygter, reflekser og horn

Alle lygter skal være hele og rene og skal kunne lyse (virke)

• Lygter i et lygtepar skal have ens farve og styrke
  • 2 positionslygter foran: lyse hvid eller gulligt og skal kunne ses i en afstand af 300 meter.
  • 2 positionslygter bag: lyse rød og skal kunne ses i en afstand af 300 meter.
  • 2 nærlyslygter: Lyse hvidt eller gulligt og skal oplyse vejen min. 30 meter frem, falde 1 cm pr. meter (for ikke at blænde) Du skal kunne kontrollere, at nærlyset falder 1 cm pr. meter. (Kontrolleres ved at stå foran bilen)
  • 2 fjernlyslygter: Lyse hvidt eller gulligt og skal kunne oplyse vejen min. 100 meter frem.
  • 2 baglygter: Lyse røde og skal kunne ses på min. 300 meter.
  • 3 bremselygter/stoplygter: Skal lyse væsentligt kraftigere end baglygterne, når der trædes på bremsepedalen.
  • Nummerpladelyset skal have hvidt lys der belyser den bagerste nummerplade og skal kunne læses af en afstand på 20 meter
  • Reflekser bag på bilen skal være røde og må ikke være trekantede. (Trekantede reflekser er for påhængskøretøjer)
  • Blinklys: Skal være gule og kunne ses i stærk sol. Der skal være 6 stk. De skal blinke 60-120 gange pr. minut.
  • Haveriblinket skal tænde alle 6 blinklys og du skal kunne kontrollere dette.
  • Hornet skal have en høj, klar og konstant tone.

​Styreapparatet

• Skal virke let, sikkert og hurtigt.
  • Der må normalt ikke være ratslør i nyere biler.
  • Har bilen servostyring skal motoren være tændt inden slørkontrol.
  • Servobeholderens væskestand skal være mellem min. og max. Der er elektronisk servostyring i nogle biler og derfor ingen beholder at tjekke! Men der er en lampe der lyser i bilens display hvis der er fejl i systemet.
  • Du skal kunne kontrollere om der er slør i styretøjet ved at dreje forsigtigt i rattet. (Husk at tjekke begge hjul, disse skal følge med straks der drejes på rattet)

Bremser

• Fodbremsen skal virke på alle hjul og bremse bilen hurtigt, sikkert og virksomt, ved alle hastigheder og belastninger.
  • Pedalens belægning skal være ru eller riflet
  • Bremsevæskestanden skal kunne kontrolleres, mellem min. og max. Hvis der mangler bremsevæske, skal bilen umiddelbart efterses af en mekaniker og bilen må ikke køre
  • Bremsepedalen må ikke kunne trædes helt i bund når der trædes hårdt på pedalen. Pedalvandringer er i øvrigt afhængig af bilfabrikatet.
  • Når pedalen holdels ned ved vedvarende tryk i ca. 20-30 sekunder må den ikke synke (Kontrolleres ved at træde på bremsepedalen)
  • Bremsepedalen må ikke trædes længere ned end normalt.
  • Bremseforstærker/vakuum forstærkeren kontrolleres ved at: Motoren slukkes, bremsepedalen nedtrædes ca. 4 gange, pedalen holdes nedtrådt, motoren startes, og pedalen skal herefter synke et lille stykke hvis forstærkeren virker.
  • Håndbremsen skal kunne holde bilen standset på en hældende vej (18% hældning) Er mekanisk og virker på 2 hjul.

​Motor og udstødning

• Motoren må ikke være tilsølet af udsivende olie.(brandfare) og skal være fri for tørre blade eller andet brændbart
  • Oliestanden mellem min og max. Hvis der mangler fylder vi på.
  • Kølervæsken skal være mellem min og max. Hvis der mangler fylder vi på.
  • Udstødningen skal sidde fast og tæt. Udstødningen skal sidde fast med bøjler og stropper.
  • Udstødningen må ikke udvikle unødig røg. Der må ikke være sort, blå eller grå røg, skal være gennemsigtig eller usynlig. Hvis tidligt våd eller kold morgen må der godt udvikle hvid røg, som forsvinder hurtig.
  • Udstødningen må ikke udvikle unødig støj. Kontrolleres ved at gasse op og derefter kan man høre om der er hul i lydpotte eller udstødningssystemet.
  • Der skal være tilstrækkelig sprinklervæske til en køretur.

Dæk, fælge og støddæmpere

• Bilen skal være forsynet med 4 dæk af samme type.
  • Dækkene skal være oppumpet til det korrekte lufttryk. (Dette fremgår af bilen instruktionsbog og står også i dørkarmen eller tankdæksel)
  • Dæk, hjullejer og fælge skal være ubeskadigede
  • Dæk skal have mindst 1,6 mm mønster i hovedmønstret, kontrolleres ved slidindikator.
  • Støddæmpere kontrolleres ved at bilen, efter en kraftig påvirkning af støddæmperen, straks går i ro.

Du kan downloade liste som PDF her​