​Velkommen til HM Køreskole

Teknik til trailer​

​KONTROL AF PÅHÆNGSKØRETØJET til Praktisk køreprøve​

Kontrol af bremser

• Stødstangen må ikke kunne trykkes til bundstilling. Dette kontrolleres ved at køre langsomt frem, foretage en almindelig opbremsning og fastholde bremsestillingen ved at aktivere bilens parkeringsbremse. Ved denne manøvre skal der som hovedregel fortsat være afstand mellem koblingshovedet og den faste del af påløbsdelen (hvilket fx konstateres ved at klemme beskyttelsesbælgen sammen og føle, om den nævnte afstand er til stede).
  • Bremsesystemet skal have tilstrækkelig virkning. Dette kontrolleres ved at forsøge at trække påhængskøretøjet, mens parkeringsbremsen er fuldt aktiveret.
  • Wirer, bremsestænger og lignende skal være sikrede og ubeskadigede.
  • Eventuel hydraulisk bremsekraftoverføring skal være tæt.
  • Parkeringsbremsens betjeningsgreb skal kunne aktiveres let og skal kunne fastholdes i aktiveret stilling.

Kontrol af påbudte lygter mv.

• Alle lygter og reflekser skal være hele og rene, og alle lygter skal kunne lyse.
  • Stoplygterne skal give væsentligt kraftigere lys end baglygterne.
  • Blinklygterne skal blinke med gult lys, der tydeligt kan ses i sollys.
  • Nummerpladelygter skal have hvidt lys, der kan belyse nummerpladen.
  • Lygter i et lygtepar skal have ens farve og lysstyrke.
  • Bagudvendende reflekser skal være trekantede og anbragt med spidsen opad

Kontrol af bærende dele

• Dæk skal på alle hjul have mindst 1,6 mm dybde i slidbanens hovedmønster. Sliddet bør ikke være ujævnt, og dækket skal være uden beskadigelser.
  • Dækformen må ikke være unormal.
  • Chassisrammen og trækstangen må ikke være deformeret, revnet eller beskadiget i øvrigt.
  • Dæk og fælge skal være ubeskadigede.

Kontrol af tilkoblingsanordningen

• Væsentligt slør må ikke forekomme mellem bilens koblingsdel og påhængskøretøjets koblingsdel, bedømt ved visuel kontrol af slidmærker på koblingsdelene og eventuelt ved kontrol af slidindikator på påhængskøretøjets koblingsdel.
  • Aftagelig del af tilkoblingsanordningen skal være korrekt monteret og sikret.

Kontrollere lovligheden af følgende sammenkoblinger på grundlag af registrerings- og/eller koblingsattester:

• Fast kombination, hvor bil og påhængskøretøj er synet og godkendt sammen.
  • Variabel kombination, hvor bilen er registreret til at trække flere bestemte påhængskøretøjer.
  • Synsfri sammenkobling af bil og påhængskøretøj

Anmeldelser fra Trustpilot​

Ønsker du at komme i gang med at tage køreundervisning til personbil til en god pris, og leder du efter en køreskole nær dig, der har en dygtig kørelærer, som kan hjælpe dig trygt og sikkert igennem dine køretimer? Så er du kommet til den helt rette trafikskole.

Kontakt os

HM Køreskole APS

info@hmkoreskole.dk

Åbningstider

Mandag - fredag: 8.00 - 20.00​

Lørdag - søndag: 10.00 - 16.00​​

Afdelinger​

​HillerødMidt afdeling​en

Søndre Jernbanevej 22 st. tv.

3400 Hillerød

​HelsingørMidt afdelingen