​Velkommen til HM Køreskole

Vejlede​nde helbredsmæssige køretest

Vejledende helbredsmæssige køretest​

Hvornår vejledende helbredsmæssige køretest?

Du kan blive bedt om at gå op til en vejledende helbredsmæssige køretest, hvis politiet eller egen læge får begrundet tvivl, om en person har tilstrækkelige helbred til sikkert at kunne køre bil eller andre køretøjer.

Formålet

Formålet med køretesten er at vurdere, om din helbredsmæssige tilstand, eksempelvis alders- eller sygdomsbetinget svækkelse, har en negativ indflydelse på evnen til at køre bil. Køretesten bruges således til at kunne vurdere om du er i stand til at køre bil og om man har brug for særlig indretning af køretøjet, eller om man bør stoppe med at køre bil.

Hvad bliver jeg testet i

​Du bliver testet i følgende elementer: Testen kan tage op til 60 minutter.

Hukommelse

Du skal kunne huske en anvisning – fx ”kør til højre ad første sidevej” – også efter at være blevet afledt af almindelig samtale.

Orientering

Du skal kunne placere køretøjet i den korrekte vejbane efter planlagt rute mod et fastlagt mål • Bakning • Almindelig parkering mellem køretøjer.

Rum-og retningssans

Du skal kunne tage hensyn til korrekt bremseafstand til forankørende køretøjer. Du skal kunne afpasse hastigheden til forholdene, eksempelvis trafikale og vejrmæssige forhold. Du skal kunne vise, at du eksempelvis behersker orienteringer, vigepligter og placering ved bl.a. svingning.

Koncentrationsevne

Den prøvesagkyndige skal sikre sig, at der ikke er tegn på træthed/svigtende koncentrationsevne under kørslen.

Færdselsregler

Derudover kan den prøvesagkyndige stille enkelte teoretiske spørgsmål for at vurdere, om du har tilstrækkeligt kendskab til færdselsreglerne

Hvad kan udfaldet af køretesten blive

Den prøvesagkyndige vil på baggrund af sine observationer under køretesten indstille følgende tre muligheder:

• At du forsat kan køre bil, evt. på baggrund af krav om særlige vilkår eller indretning af køretøjet.
  • At du pga. alders-eller sygdomsbetinget svækkelse ikke kan forsætte med at køre bil
  • ​At der indkaldes til en kontrollerende køreprøve fordi køretesten har vist et manglende kendskab til færdselsregler, manglende orienteringer eller farlig betjening af køretøjet, der ikke har årsag i alders-eller sygdomsbetinget svækkelse.

Såfremt der indkaldes til en kontrollerende køreprøve, skal man både til en teoriprøve og en praktisk køreprøve, hvor kravene er højere end ved en vejledende helbredsmæssig køretest. Det vil derfor være en god ide, at modtage undervisning hos en kørelærer før den kontrollerede prøve.​​

Se priserne her

Anmeldelser fra Trustpilot​

Ønsker du at komme i gang med at tage køreundervisning til personbil til en god pris, og leder du efter en køreskole nær dig, der har en dygtig kørelærer, som kan hjælpe dig trygt og sikkert igennem dine køretimer? Så er du kommet til den helt rette trafikskole.

Kontakt os

HM Køreskole APS

info@hmkoreskole.dk

Åbningstider

Mandag - fredag: 8.00 - 20.00​

Lørdag - søndag: 10.00 - 16.00​​

Afdelinger​

​HillerødMidt afdeling​en

Søndre Jernbanevej 22 st. tv.

3400 Hillerød

​HelsingørMidt afdelingen