Trustpilot

Telefon: 53 400 400

​Teknik Motorcykel

Du har ansvaret for at motorcyklen er i forsvarlig stand, at det er sikkert at køre på den.

​Dette her skal du kunne til den praktiske køreprøve

Du skal kunne udpege følgende betjeningsudstyr:

  • Kontakt til tænding, elektrisk starter, eventuelt motorstop og horn samt tilladte og påbudte lygter.
  • ​Tankdæksel og eventuel afspærringshane for benzintilførsel.
  • ​Håndtag til gas og choker.
  • ​Greb til håndbremse og kobling.
  • ​Pedal til fodbremse, gear og eventuel kickstarter.
  • ​Styr, sidestøtteben og eventuelt centralstøtteben.
  • ​Påfyldningsdæksel for motorolie og eventuelt kølervæske.
  • ​Eleven skal kunne angive indholdet af følgende:
  • ​Kontakt til motorstop kan anvendes for at stoppe motoren ved væltning eller lignende

Du skal kunne aflæse og forstå betydningen af følgende instrumenter og kontroludstyr:

  • ​Speedometer og eventuel omdrejningstæller.
  • ​Kontrol for olietryk, elektrisk strøm samt lys i lygter, herunder blinklys og eventuel kontrol for temperatur, gear og ABS-bremser.

Du skal kunne kontrollere, om følgende forhold ved styreapparatet er opfyldt:

  • ​Ved fuldt styreudslag skal der være tilstrækkelig plads til førerens hænder.
  • ​Forhjulet skal præcist følge styrets bevægelse.
  • ​Styr og styrhåndtag skal sidde fast.
  • ​Slør mellem kronrør og styrestamme og mellem gaffelkrone og samlestykke samt i teleskoprør må ikke forekomme.
  • ​Styreapparatet må ikke på grund af udstyr eller andet hindres i sin bevægelse og skal kunne drejes let og hurtigt uden mislyde eller punktvis træghed.

Du skal kunne kontrollere, om følgende forhold ved mekaniske bremser er opfyldt:

  • Bremsegrebet skal sidde fast og må som hovedregel højst kunne trækkes 2/3 til ved en påvirkning svarende til en kraftig opbremsning. Ved meget kraftig aktivering vil bremsegrebet på nogle motorcykler kunne trykkes til anlæg mod styret.
  • ​Bremsepedalen skal have en skridsikker overflade.
  • ​Pedalen skal i topstilling være hensigtsmæssigt placeret i forhold til fodhvileren. Bremsepedalen bør højst kunne trædes 2-3 cm ned til bremsepunktet , og skal justeres sådan, at foden ikke bringes i en ubekvem stilling, både før og under bremsning.
  • ​Bremsearme, bremsekabler og bremsestænger må ikke slides eller klemmes mod dele af motorcyklen.
  • ​Bremsekabler skal være smurte, hele og uden knæk. Bremsestænger må ikke være deformerede.

Du skal kunne kontrollere, om følgende forhold ved hydrauliske bremser er opfyldt:

  • ​Bremsegrebet skal sidde fast, skal have en mindre frigang og må som hovedregel højst kunne trækkes 2/3 til ved en påvirkning svarende til en kraftig opbremsning. Ved meget kraftig aktivering vil bremsegrebet på nogle motorcykler kunne trykkes til anlæg mod styret.
  • ​Under vedvarende aktivering med konstant påvirkning må bremsegrebet ikke kunne trækkes længere (synke) ind mod håndtaget.
  • ​Bremsepedalen skal have en mindre frigang og en skridsikker overflade, så den giver et godt fodfæste.
  • ​Bremsepedalen skal i topstilling være hensigtsmæssigt placeret i forhold til fodhvileren, den bør højst kunne trædes 2-3 cm ned til bremsepunktet, og den må ikke bringe foden i en ubekvem stilling.
  • ​Under vedvarende aktivering med konstant påvirkning må bremsepedalen ikke synke.
  • ​Væskestanden i bremsevæskebeholderen skal være mellem min. - og max. -mærket eller ved, at kontrollampen ikke er tændt.

Du skal kunne kontrollere, om følgende forhold ved påbudte lygter, reflekser og horn er opfyldt:

  • ​Alle lygter og reflekser skal være hele og rene, og alle lygter skal kunne lyse.
  • ​Nærlyset må ikke blænde (bedømt på, at overkanten af lysgrænsen falder 1 cm pr. m).
  • ​Stoplygter skal give væsentlig kraftigere lys end baglygter.
  • ​Blinklygterne skal blinke med gult lys, der tydeligt kan ses i sollys.
  • ​Nummerpladelygten skal have hvidt lys, der kan belyse nummerpladen.
  • ​Lygter i et lygtepar skal have ens farve og lysstyrke.
  • ​Hornet skal have en klar, konstant tone.

Du skal kunne kontrollere, om følgende forhold ved motor og udstødningssystem er opfyldt:

  • ​Motoren må ikke udvikle unødig røg og støj.
  • ​Udstødningssystemet skal være tæt og sidde fast.
  • ​Motorolie skal være påfyldt i tilstrækkelig mængde, bedømt efter instruktionsbogens anvisninger.
  • ​På vandkølede motorcykler skal vand være påfyldt i tilstrækkelig mængde, bedømt efter instruktionsbogens anvisninger.

Du skal kunne kontrollere, om følgende forhold ved transmissionen er opfyldt:

  • ​Kæden skal være smurt og må ikke være rusten.
  • ​Kæden eller tandremmen skal have en tilpas stramhed, i overensstemmelse med motorcykelfabrikantens anvisninger.

Du skal kunne kontrollere, om følgende forhold ved de bærende dele er opfyldt:

  • ​Hjulfælge skal være ubeskadigede.
  • ​Hjuleger skal være hele, tilstrækkeligt spændt og til stede i fuldt antal.
  • ​Hjullejer og aksler skal være tilstrækkeligt spændt og uden slør.
  • ​Dæk skal have mindst 1 mm dybde i hovedmønstret, eventuelt bedømt ved slidindikatorer.
  • ​Støddæmpere skal være virksomme (bedømt ved, at motorcyklens forparti eller bagparti efter en kraftig nedtrykning løfter sig og falder til ro med det samme). Justerbare støddæmpere skal være korrekt indstillet.

​Udvalgte kundeudtalelser

HillerødMidt Køreskole

Søndre Jernbanevej 22

3400 Hillerød 

​Giv os et kald på: 

53 400 400

Se anmeldelser på Trustpilot

HillerødMidt Køreskole

Søndre Jernbanevej 22

3400 Hillerød
Tlf.: 53 40 04 00
CVR: 25920007

info@hmkoreskole.dk