Trustpilot

Teknik til motorcykel​

Du har ansvaret for at motorcyklen er i forsvarlig stand, at det er sikkert at køre på den.​​

Du har ansvaret for at motorcyklen er i forsvarlig stand, at det er sikkert at køre på den.

​Du skal kunne udpege følgende betjeningsudstyr:

  • Kontakt til tænding, elektrisk starter, eventuelt motorstop og horn samt tilladte og påbudte lygter.
  • ​Tankdæksel og eventuel afspærringshane for benzintilførsel.
  • ​Håndtag til gas og choker.
  • ​Greb til håndbremse og kobling.
  • ​Pedal til fodbremse, gear og eventuel kickstarter.
  • ​Styr, sidestøtteben og eventuelt centralstøtteben.
  • ​Påfyldningsdæksel for motorolie og eventuelt kølervæske.
  • ​Eleven skal kunne angive indholdet af følgende:
  • ​Kontakt til motorstop kan anvendes for at stoppe motoren ved væltning eller lignende

Du skal kunne aflæse og forstå betydningen af følgende instrumenter og kontroludstyr:

  • ​Speedometer og eventuel omdrejningstæller.
  • ​Kontrol for olietryk, elektrisk strøm samt lys i lygter, herunder blinklys og eventuel kontrol for temperatur, gear og ABS-bremser.

Du skal kunne kontrollere, om følgende forhold ved styreapparatet er opfyldt:

  • ​Ved fuldt styreudslag skal der være tilstrækkelig plads til førerens hænder.
  • ​Forhjulet skal præcist følge styrets bevægelse.
  • ​Styr og styrhåndtag skal sidde fast.
  • ​Slør mellem kronrør og styrestamme og mellem gaffelkrone og samlestykke samt i teleskoprør må ikke forekomme.
  • ​Styreapparatet må ikke på grund af udstyr eller andet hindres i sin bevægelse og skal kunne drejes let og hurtigt uden mislyde eller punktvis træghed.

Du skal kunne kontrollere, om følgende forhold ved mekaniske bremser er opfyldt:

  • Bremsegrebet skal sidde fast og må som hovedregel højst kunne trækkes 2/3 til ved en påvirkning svarende til en kraftig opbremsning. Ved meget kraftig aktivering vil bremsegrebet på nogle motorcykler kunne trykkes til anlæg mod styret.
  • ​Bremsepedalen skal have en skridsikker overflade.
  • ​Pedalen skal i topstilling være hensigtsmæssigt placeret i forhold til fodhvileren. Bremsepedalen bør højst kunne trædes 2-3 cm ned til bremsepunktet , og skal justeres sådan, at foden ikke bringes i en ubekvem stilling, både før og under bremsning.
  • ​Bremsearme, bremsekabler og bremsestænger må ikke slides eller klemmes mod dele af motorcyklen.
  • ​Bremsekabler skal være smurte, hele og uden knæk. Bremsestænger må ikke være deformerede.

Du skal kunne kontrollere, om følgende forhold ved hydrauliske bremser er opfyldt:

  • ​Bremsegrebet skal sidde fast, skal have en mindre frigang og må som hovedregel højst kunne trækkes 2/3 til ved en påvirkning svarende til en kraftig opbremsning. Ved meget kraftig aktivering vil bremsegrebet på nogle motorcykler kunne trykkes til anlæg mod styret.
  • ​Under vedvarende aktivering med konstant påvirkning må bremsegrebet ikke kunne trækkes længere (synke) ind mod håndtaget.
  • ​Bremsepedalen skal have en mindre frigang og en skridsikker overflade, så den giver et godt fodfæste.
  • ​Bremsepedalen skal i topstilling være hensigtsmæssigt placeret i forhold til fodhvileren, den bør højst kunne trædes 2-3 cm ned til bremsepunktet, og den må ikke bringe foden i en ubekvem stilling.
  • ​Under vedvarende aktivering med konstant påvirkning må bremsepedalen ikke synke.
  • ​Væskestanden i bremsevæskebeholderen skal være mellem min. - og max. -mærket eller ved, at kontrollampen ikke er tændt.

Du skal kunne kontrollere, om følgende forhold ved påbudte lygter, reflekser og horn er opfyldt:

  • ​Alle lygter og reflekser skal være hele og rene, og alle lygter skal kunne lyse.
  • ​Nærlyset må ikke blænde (bedømt på, at overkanten af lysgrænsen falder 1 cm pr. m).
  • ​Stoplygter skal give væsentlig kraftigere lys end baglygter.
  • ​Blinklygterne skal blinke med gult lys, der tydeligt kan ses i sollys.
  • ​Nummerpladelygten skal have hvidt lys, der kan belyse nummerpladen.
  • ​Lygter i et lygtepar skal have ens farve og lysstyrke.
  • ​Hornet skal have en klar, konstant tone.

Du skal kunne kontrollere, om følgende forhold ved motor og udstødningssystem er opfyldt:

  • ​Motoren må ikke udvikle unødig røg og støj.
  • ​Udstødningssystemet skal være tæt og sidde fast.
  • ​Motorolie skal være påfyldt i tilstrækkelig mængde, bedømt efter instruktionsbogens anvisninger.
  • ​På vandkølede motorcykler skal vand være påfyldt i tilstrækkelig mængde, bedømt efter instruktionsbogens anvisninger.

Du skal kunne kontrollere, om følgende forhold ved transmissionen er opfyldt:

  • ​Kæden skal være smurt og må ikke være rusten.
  • ​Kæden eller tandremmen skal have en tilpas stramhed, i overensstemmelse med motorcykelfabrikantens anvisninger.

Du skal kunne kontrollere, om følgende forhold ved de bærende dele er opfyldt:

  • ​Hjulfælge skal være ubeskadigede.
  • ​Hjuleger skal være hele, tilstrækkeligt spændt og til stede i fuldt antal.
  • ​Hjullejer og aksler skal være tilstrækkeligt spændt og uden slør.
  • ​Dæk skal have mindst 1 mm dybde i hovedmønstret, eventuelt bedømt ved slidindikatorer.
  • ​Støddæmpere skal være virksomme (bedømt ved, at motorcyklens forparti eller bagparti efter en kraftig nedtrykning løfter sig og falder til ro med det samme). Justerbare støddæmpere skal være korrekt indstillet.

Anmeldelser fra Trustpilot​

Simon Wulff Fischer

Super fed køreskole! De holder 100% hvad de lover, og man føler sig virkelig velkommen. Havde fornøjelsen af både Henning, Stefan og Hassan som alle har været en fornøjelse!

Bitten Helmersen

Begge vores døtre har været super glade for Steffans undervisning. Varme anbefalinger herfra.

Kent Langstrup Wexøe

Fantastisk! Det gik hurtigere end forventet. Super god køreskole, med de sødeste medarbejdere. Og til overkommelige priser. Jeg kørte selv med Hassan, som er super behagelig og fagligt kompetent. De giver en overblikket over alt hvad der behøves for at klare prøverne. Ingen problemer, kan kun anbefales. 5 store stjerner!