Automatgear

Lær at køre med automatgear i bilen

Få kørekortundervisning og teoritimer på køreskole med automatgear

Kunne du tænke dig at tage køreundervisning til biler med automatgear, er du kommet til det helt rette sted. Hos HM Køreskole ApS er vi en køreskole med automatgear, således at du har mulighed for at tage kørekort til denne biltype. På den måde slipper du for at skulle tænke på koblingspunkter og gearskift, og i stedet kan du have fuld fokus på trafikken omkring dig.

Lær at køre med automatgear på vores køreskole i Hillerød. Du kan tage teoriundervisning i alle vores afdelinger i Hillerød, Helsingør og Frederikssund, men de praktiske kørelektioner vil være i Hillerød. Vi har desuden også en køreskole med automatgear i Viborg, hvor du kan komme til fra hele lokalområdet.​

Er der regler for kørekort til automatgear?

I dag bliver det mere og mere almindeligt at have automatgear i bilerne, og derfor er der flere og flere, der vælger at tage kørekort til automatgear i stedet for manuelt gear.

Der er dog nogle regler for kørekort til automatgear, som du skal være opmærksom på. Tager du kørekort til automatgear må du efterfølgende kun køre i biler med automatgear og således ikke med manuelt gear. Omvendt må du gerne køre i en bil med automatgear, hvis du har kørekort til manuelt gear. Hvis du dog ved, at du alligevel ikke kommer til at køre med manuelt gear, kan du lige så godt vælge at tage et kørekort til automatgear fra start af.​

Her ser du vores helt nye El bil Kia EV6.​

Hvordan kører man med automatgear?

Det er utroligt nemt at køre med automatgear. Glem alt om gearskift og koblingspunkt og lad i stedet din venstre fod hvile under hele turen. Når man kører med automatgear, bruger man nemlig kun den højre fod til henholdsvis at træde på speederen og bremsen.

Når du skal køre i bilen, sættes gearet i D (Drive), mens gearet skal sættes i P (Parking), når du parkerer din bil. For at bakke skal gearet sættes i R (Reverse), og for at holde i tomgang skal gearet sættes i N (Neutral). I nogle biler kan man også sætte gearet i S (Sport), hvis man ønsker ekstra fart/acceleration.

Når du vil starte bilen eller skifte til henholdsvis D, P, eller R, skal du holde foden på bremsen. Fordi der ikke er noget koblingspunkt, vil bilen begynde at trille, lige så snart du slipper foden fra bremsen.

Kontakt os og lær at køre med automatgear

Du er velkommen til at kontakte os for at tilmelde dig vores køreskole med automatgear eller for at høre mere om reglerne for kørekort til automatgear. ​Du kan også finde information om vores priser her. Du er også velkommen til at høre mere om vores lynkursus til kørekort.